Projektowanie stron dla biznesu

Skocz do treści

Jak prezentować oferty online?

Autor: Łukasz Sebestyański, Opublikowane: 22 marca 2004r.

Przystępując do konstrukcji stron internetowych warto przemyśleć motywy, które skłaniają Cię do ich budowy. Strona może spełniać różne funkcje. Strona może sprzedawać, budować świadomość marki, pozyskiwać adresy e-mail. Warto optymalizować wygląd i treść tak, by jak najbardziej spełniała stawiane przed nią zadania i cele.

Strona w Internecie to już podstawa działalności gospodarczej. Głównym celem zaistnienia w sieci dla firmy, która na co dzień działa poza nią, jest budowa stron w taki sposób, by atrakcyjnie przedstawić ofertę jej produktów i usług.

Projektowanie Nagłówków!

„Jeżeli masz poświęcić 10 godzin na tworzenie ogłoszenia, to 9 z nich przeznacz na opracowanie nagłówka!”

- Jay Conrad Levinson, autor Guerrilla Marketing.

To głównie na podstawie nagłówka odwiedzający zdecydują czy oferta na Twojej stronie WWW jest interesująca. Nagłówek jest na tyle istotnym elementem strony, że nawet jeśli cała jej treść jest bardzo dobra, a nagłówek słaby to prawdopodobnie stracisz klienta!

Co ludzi interesuje?

  • Oni sami.
  • To, jakie korzyści może im przynieść Twoja oferta.
  • Znaczenie tych korzyści.
  • To, aby ich nie nabrano.
  • To, dlaczego mieliby kupować teraz.
- Jay Conrad Levinson, autor Guerrilla Marketing.

Zobacz: Projektowanie nagłówków

Solidna prezentacja oferty

Kłaść nacisk należy przede wszystkim na skuteczną prezentację. Im lepiej przedstawimy ofertę tym większe prawdopodobieństwo, iż osoba oglądająca naszą stronę zdecyduje się na nasze usługi. Wbrew przekonaniom, że czym krótsza prezentacja tym lepsza jest założeniem błędnym. Oferta musi w pełni odzwierciedlać faktyczną wartość firmy (jej produkty i usługi).

Czy myślisz, że wystarczy przedstawić np. specyfikację danego produktu, pokazać ile kosztuje i zacierać ręce?

W Internecie klient nie może produktu podotykać, obejrzeć ani natychmiastowo uzyskać odpowiedzi na nurtujące go pytania.

Pokaż klientowi to, czego szuka...

Klientowi trzeba pokazać korzyści, jakie może odczuć posiadając produkt lub usługę. Nie uda Ci się podejść do osoby indywidualnie, tak jak ma to miejsce w sklepach. Każdy człowiek zwraca uwagę na inne, w jego przypadku najważniejsze rzeczy (funkcje, parametry, itp.).

Na ogół panuje przeświadczenie, że długich ofert nie chce się czytać do końca. Faktycznie tak jest, sam rzadko kiedy czytam całe strony od „deski do deski”. Tutaj jednak często zapomina się o tym, że tak czy inaczej zainteresowany przejrzy ofertę i przeczyta tylko to, co go interesuje. Dlatego oferty muszą przekazywać dosłownie wszystko, odpowiadać na każde możliwe pytania, jakie może postawić Tobie potencjalny klient.

„W kręgach laików istnieje powszechne przekonanie, że ludzie nie czytają długich tekstów reklamowych.”

David Ogilvy, właściciel jednej z największych agencji reklamowych na świecie - Ogilvy.com

Warto zauważyć też, że użytkownicy Internetu mają skłonność do skanowania, a nie czytania tekstów. Dlatego im dłuższa oferta, tym większe prawdopodobieństwo, że „zeskanują” to, co potrzebują do podjęcia decyzji o skorzystaniu z oferty.

Wydaje się, że dobrym pomysłem jest implementacja wyszukiwarki. Odwiedzający wchodzi na stronę, wpisuje zapytanie i dostaje konkretną odpowiedź. Z miejsca znalazł to, co go interesowało. Z jednej strony rozwiązanie spełnia swoje zadanie i szybko zaspokaja potrzebę odpowiedzi. Z drugiej zaś ogranicza kontakt. Strona zbudowana przejrzyście i intuicyjnie pozwala na łatwe dotarcie do celu, a w miedzyczasie gość przeglądający ofertę zwróci uwagę na inne istotne dla naszego powodzenia akapity.

Słuszność wyboru

Każdy wewnętrznie oczekuje potwierdzenia słuszności wyboru. Chce wiedzieć, czy ma rację. Wzbogać swoje teksty marketingowe o wybrane opinie dotychczasowych klientów, którzy jak łatwo się domyśleć, chwalą Twój konkretny (produkt /usługę) lub ogólnie firmę.

Uwaga: Opinie powinny być przemyślane i w miarę delikatne. Nie mogą wyolbrzymiać ani przechwalać. Jeżeli naprawdę jesteś dobry, to nie będziesz miał problemu z uzyskaniem tego typu opinii. Spójrz proszę na tabelkę:

Exploder.pl Złota Strona Wprost

„Jury wyróżniło stronę, zawierającą porady dotyczące   prowadzenia biznesu w Internecie za obszerne omówienie najnowszych trendów na wirtualnym rynku.”

Redakcja Tygodnika Wprost
(Nr 4/2004r.)

Strona to Twój wizerunek. Zadbaj o estetykę. Wykonaj ładne zdjęcia, dobrze jest też zrobić wirtualne odpowiedniki opakowań i folderów.

W Internecie wszystko dzieje się szybko, można by powiedzieć „klikasz i masz”. Dlatego sporo czasu trzeba poświęcać na nadzór własnej poczty elektronicznej. Gość pisze i oczekuje na szybką odpowiedź.

Najczęściej zadawane pytania

Może się zdarzyć, że często będziesz odbierał e-maile, których treść nagminnie będzie się powtarzać. Coś stylu: „Czy po zastosowaniu…?”, „Jak można…?”. Zdecyduj się wtedy na dodatkowo uświadamiający dział, jakim jest FAQ (Frequently Asked Questions = Najczęściej Zadawane Pytania). Angielski skrót na dobre przyjął się w Polsce. Jest to miejsce, w którym odwiedzający znajdzie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Nawiązywanie kontaktu

Pamiętaj o gromadzeniu danych o klientach. Organizuj konkursy online, kupony rabatowe, niespodzianki, quizy, sondy i ankiety. Wystarczy, że będziesz prosił o podawanie e-maili w celu powiadamiania o promocjach, nowych ofertach etc. Rób wszystko, aby nawiązać stały i bliski kontakt.

Zacznij stosować Wielokrotny Autoresponder w Email Marketingu - narzędzie zdecydowanie numer 1 w ebiznesie.

W 2002 roku organizowałem konkurs na jednej ze stron muzycznych. Był tam dział nazwany „Wypowiedzi”, w którym fani mogli wyrazić opinię na temat danego zespołu. Za co go lubią, co podoba im się najbardziej. Co jakiś czas ktoś wysilił się na tyle, żeby co nieco wpisać. Sytuacja zmieniła się, kiedy w zamian za wyrażone opinie można było dostać skromny upominek. Przy niewielkiej jak na tamten czas odwiedzalności dostawałem kilka tekstów dziennie. To oznaczało już kilkakrotny wzrost skuteczności. Co najciekawsze, nie dałem gwarancji, że dostanie go każdy. Jasno napisałem, że upominków jest pięć i rozlosowane będą wśród pięciu najciekawszych wypowiedzi. Warto jest też z miejsca określić, co jest obiektem konkursu. Lubisz wiedzieć, o co się starasz?
Ludzie uwielbiają upominki. Tego typu rozwiązania niosą obopólne korzyści, a przede wszystkim są miłe.

Akcje promocyjne nie muszą oznaczać nakładów finansowych. Najlepiej zaplanowane promocje nie kosztują Cię ani grosza. Zawsze można znaleźć sponsora lub kontrahenta. W moim przypadku nagrody sponsorowała firma fonograficzna.

Zastanów się, jaki drobny produkt uzupełniłby Twoją ofertę? Na pewno pomysłów masz dużo. Zapisz na kartce firmy, które posiadają produkt, który chciałbyś zaoferować swoim klientom w postaci bonusów. O ile bardziej zadowolony będzie klient, gdy otrzyma dodatkowo np. kupon rabatowy. Te drobne rzeczy możesz uzyskać od firmy w ramach współpracy.

Stronę musisz prowadzić na bieżąco. Treść oferty musi być aktualna. Do wiadomości klienta podawaj wszelkie informacje o zmianach i nowościach w firmie. Dzięki długim i wyczerpującym prezentacjom masz większą pewność, że Twoja oferta trafia do odbiorcy.

Zobacz: Utracone zmysły w Internecie

Zobacz: Projektowanie nagłówków


Wykorzystaj artykuł w swoich publikacjach
Artykuły: e-biznes e-marketing usability i dostępność standardy e-booki