Projektowanie stron dla biznesu

Skocz do treści

Marketing Wirusowy (Viral Marketing)

Autor: Łukasz Sebestyański, Opublikowane: 17 stycznia 2004r.

Marketing Wirusowy jest pewną formą strategii promocji. Narzędzie bardzo potężne, którego celem jest, jak najszybsze rozprzestrzenianie się produktu wirusowego między użytkownikami.

Internet doskonale nadaje się do tego typu promocji, ponieważ pozwala na bardzo szybkie i tanie przesyłanie informacji, publikację na stronach WWW, a przede wszystkim wysyłkę e-mailem. Metoda ta na dobre zadomowiła się w niektórych serwisach darmowych skrzynek pocztowych. Wystarczy wysłać jakikolwiek tekst, do swojego znajomego, a firma dolepi już swoja część reklamową.

Dlaczego za darmo?

Ludzie uwielbiają otrzymywać wartościowe rzeczy za darmo. Tutaj właśnie najefektywniej uruchamia się machina marketingu wirusowego. Przy pomocy darmowych e-booków, elektronicznych kartek, raportów, multimedialnych prezentacji, prezentacji Flash oraz video. Jeden wysłany plik pocztą czy wystawiony na stronę potrafi się roznosić w niesamowitym tempie.

Produkt musi charakteryzować się łatwością dlaszego rozpowszechniania. Musi się łatwo pobierać ze stron, łatwo rozsyłać pocztą e-mail. Musi się dawać łatwo używać. Musi być naprawdę wartościowy.

Prosty schemat działania:

Znalazłem w sieci naprawdę zabawną prezentację, więc chcąc sprawić równie dużo śmiechu moim znajomym, postanawiam im ten plik wysłać. Tak to się zaczyna, jeden pobrany plik rozsyłam do swoich 5 znajomych, Moi znajomi postępują podobnie i rozsyłają plik kolejnym kilku osobom itd. W ten oto dobrowolny, nienarzucający się sposób docierasz ze swoją reklamą do ogromnego grona ludzi.

Marketing wirusowy stosuję się naprawdę często, czasami niezauważalnie. Serwisy darmowych skryptów. Każdy często dobrej jakości skrypt można wykorzystywać za darmo jednak zawsze gdzieś w mniejszym, lub bardziej widocznym miejscu autorzy życzą sobie prezentacji ich linków. Rozdaje się też programy (demo), które od razu publikują przeróżne serwisy komputerowe itp. Możliwości jest naprawdę dużo, wystarczy pomyśleć.

Podkreślam że wszelkie negatywne informacje rozpowszechniają się równie szybko. Prosty przykład to list od znajomego o nowym niszczycielskim wirusie komputerowym. Czy jest duże prawdopodobieństwo, że w alercie znajdziesz sygnaturkę jednej z firm zajmujących się antywirusami? Tak czy nie ;-)

Jak często spotykasz darmowe raporty lub e-booki?

Sądzę, że nie raz trafiają Ci się ku temu okazje. Elektroniczne publikacje są bardzo często rozdawana za darmo. W przypadku e-booków ich autorzy zezwalają nawet dalszą odsprzedaż!

Pisanie przez autora o możliwości korzyści finansowej wynika z umyślnego podkreślenia wartości produktu. Pomimo, iż autor bezpośrednio nie ma z tego korzyści finansowych, produkt promuje jego strony a przede wszystkim jego osobę, co przyczynia się do wzrostu popularności, a co za tym idzie zysku.

Myślę, że rozumiesz już istotę marketingu wirusowego. Jak zauważyłeś jest to bardzo prosty i skuteczny sposób zwiększania zainteresowania Twoimi stronami. Mimo iż działanie zalicza się do długoterminowych, czyli efektów nie widać od zaraz - warto!

Potrzeba cierpliwości i czasu. Dzięki tej technice w przyjemny sposób promujesz własne usługi, osobę i produkty.


Wykorzystaj artykuł w swoich publikacjach
Artykuły: e-biznes e-marketing usability i dostępność standardy e-booki