Projektowanie stron dla biznesu

Skocz do treści

Projektowanie skutecznej nawigacji

Autor: Łukasz Sebestyański, Opublikowane: 10 czerwca 2004r.

Od nawigacji w dużej mierze zależy efektywność, a dosłowniej skutecznosć strony WWW. Każda strona posiada swoje menu główne, menu drugiego poziomu, punkty startowe itd. i nie jest to nic nadzwyczajengo, nawigacja jest zawsze, tylko nie na każdej stronie wiesz, gdzie się ona znajduje i jak z niej korzystać.

Jakob Nielsen uważa, że nawigacja powinna użytkownikowi odpowiadać na pytania:

  • Gdzie jestem?
  • Gdzie byłem?
  • Gdzie mogę pójść?

Idąc za konwencjami „Menu Główne” umieszczam w poziomie zaraz pod logo firmy. W menu głównym należy zawrzeć absolutnie najważniejsze części serwisu.

Natomiast przy stronach firmowych „Menu drugiego poziomu” umieszczam zwykle z lewej strony, zaraz pod „Menu Głównym” i ścieżką nawigacyjną „Jesteś tutaj”

Jest to pewna konwencja, ponieważ po lewej stronie od dawna się umieszcza menu. Jednak użyteczność serwisu można zwiększyć umieszczając menu pod drugiej stronie. Przeglądając serwis Exploder.pl zauważasz, że moje „Menu drugiego poziomu” znajduje się z prawej strony. Umieszczona z prawej strony lista wyboru jest wygodniejsza, w momencie, gdy korzysta się z niej często. W moim przypadku nadaje ona serwisowi osobistego, blogowego charakteru.

Nawigacja powinna być konsekwentna i trzymać się wybranej zasady organizacji. Oznacza to, że bezwględnie i niezależnie od podstrony menu główne, drugiego poziomu itd. powinny znajdować się w tych samych obszarach serwisu.

Pamiętaj, że stronę często ocenia się po nawigacji. Jest to miejsce pierwszego kontaktu z treścią. Dlatego dobrze sprecyzuj w nim zawartość strony, stosuj najkorzystniejsze dla Twoich stron słowa kluczowe.

Sama konstrukcja linków nawigacyjnych powinna być prosta i czytelna. Poprzez powyższe cechy rozumiem stosowanie wyraźnych, standardowych czcionek, grafikę ograniczyłbym do minimum.

Kwestia graficzna

O ograniczeniu grafiki do minimum już wspomniałem. Jak się domyślasz chodzi tutaj o dostępność. Im szybciej odwiedzający przekona się o zawartości strony tym lepiej. W ten sposób pamiętasz o osobach niepełnosprawnych.

Jeśli skonstruowałeś (aś) menu np. we Flash-u to miej na uwadze, że ktoś ma słaby komputer lub nie ma zainstalowanych pluginów co uniemożliwia mu poruszanie się po stronach. Pomyśl również o osobach niewidomych lub niedowidzących.

WSKAZÓWKA:

Wskazówka odnosi się do wszystkich odnośników, nie tylko tych, które znajdują się w menu. Jeśli link jest zatytułowany np.

Budowanie skutecznej nawigacji

- to pamiętaj, żeby cały temat był linkiem. Dodawanie przycisków, słów „więcej”, „dalej” lub „kliknij tutaj” na końcu tekstu mija się z celem jeśli temat nie jest w całości linkiem. Tak jak powyżej jest to bardzo ważne dla motorów wyszukiwawczych a w efekcie wpływa na pozycję w rankingach wyszukiwarek.

Kolejne miejsce do zagospodarowania to dół strony. Na dole powinny się znajdować odnośniki do poszczególnych sekcji strony oraz podstawowe linki informacyjne takie jak: informacje o serwisie, prawach autorskich, dane kontaktowe oraz odnośnik do polityki prywatności serwisu i strony głównej.

Usprawnianie nawigacji

Dla ułatwienia i trzymania odwiedzającego za rękę możesz pod artykułem dodać linki do pozostałych artykułów w danym dziale, do tekstów pokrewnych, do programów partnerskich. Poniekąd wymusić na odwiedzającym najbardziej sprzyjającą dla Ciebie akcję.


Wykorzystaj artykuł w swoich publikacjach
Artykuły: e-biznes e-marketing usability i dostępność standardy e-booki